top of page

Opdrachtgever: Radboudumc & ZonMW

Gedragscampagne Radboudumc

Radboud Umc 1200 x 628_Tekengebied 1 kopie 10.jpg

Het vraagstuk

Het Radboudumc vroeg ons te helpen met het opzetten en monitoren van een social media campagne om vrouwen die positief getest zijn op het HPV virus een vragenlijst in te laten vullen. Omdat de drempel voor het invullen van een online vragenlijst altijd behoorlijk hoog is, wilde het Radboudumc kijken of een social media campagne bij kan dragen aan het behalen van respondenten voor het onderzoek.

Radboud Umc 1200 x 628-04.jpg
Radboud Umc 1200 x 628-03.jpg

Onze aanpak

We hebben daarom social media advertenties ontwikkeld met verschillende beïnvloedingstechnieken, zoals sociale bewijskracht, autonomie en pique techniek. Zo konden we onderzoeken welke techniek de doelgroep het meest aanspreekt door te A/B testen en zo de campagne te optimaliseren. 
 
En wat blijkt? Een social media campagne en in het bijzonder de techniek 'sociale bewijskracht' blijkt enorm krachtig te zijn bij de vraag van het Radboudumc.

Het resultaat

Wat leverde deze landelijke campagne tot nu toe op? 

  • Meer dan 282.000 weergaven van alle advertenties

  • Bijna 6.000 klikken op de link naar de vragenlijst

  • Bijna 2.000 volledig ingevulde vragenlijsten waarvan het grootste deel via social media

Deze studie wordt mogelijk gemaakt door ZonMW en de uitkomsten van het onderzoek kunnen gebruikt worden om de verwijzing in het bevolkingsonderzoek meer ‘op maat’ te maken. Zo kan het bevolkingsonderzoek worden verbeterd. Een mooie campagne waar we met veel plezier aan werken!

Benieuwd naar het onderzoek? Lees hier meer

bottom of page