top of page
Foto van schrijverMeike te Witt

Waarom houden we onze goede voornemens niet vol? Hoe communicatie kan bijdragen aan blijvende gedragsverandering

Elk nieuw jaar beginnen we vol goede moed aan goede voornemens: meer sporten, stoppen met roken en meer tijd en aandacht besteden aan familie en vrienden. Toch vinden we het een enorme uitdaging om onze goede voornemens in onze dagelijkse routine te verwerken en gooien we onze goede intenties na een paar dagen of weken overboord. Maar waarom vinden we dit zo lastig? Waarom is motivatie niet genoeg? En hoe kan (goede) communicatie ervoor zorgen dat we doorzetten en onze goede voornemens wél slagen? Lees het hier!


mensen lopen over een plein

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: het aanleren van nieuw gedrag wordt enorm onderschat. Vaak denken we dat we er al zijn als we een goede intentie hebben, maar in werkelijkheid kost het aanleren van een nieuwe gewoonte ons enorm veel tijd en energie. Daardoor zakt de moed ons al snel in de schoenen en stoppen we er liever mee. Sterker nog: de meeste mensen stoppen na 12 dagen met hun goede voornemens. Bij het lezen van dit blog is de kans groot dat je een van je goede voornemens misschien al overboord hebt gegooid en vraag je jezelf af: waar gaat het mis?


Psychologie achter goede voornemens

De reden dat we het aanleren van nieuw gedrag moeilijk vinden, is dat ons brein veelal de weg van de minste weerstand kiest. Het gaat vaak mis bij het vertalen van intenties naar concrete acties: we stellen geen realistische doelen en laten de impact van externe factoren zoals stress niet genoeg meewegen. Nee, een goede intentie hebben is niet genoeg! Je moet je goede voornemen ook vertalen naar concrete acties. 


Het gaat vaak mis bij het vertalen van intenties naar concrete acties: we stellen geen realistische doelen en laten de impact van externe factoren zoals stress niet genoeg meewegen.

Met de fiets naar je werk gaan terwijl je normaal gesproken altijd de auto pakt kost moeite: je moet uitzoeken hoe laat je moet vertrekken, je fietsroute uitstippelen en de weersvoorspelling checken. Dat zijn natuurlijk geen grote handelingen. Maar als dit niet in ons automatische systeem zit en we hier geen rekening mee houden, kunnen we deze voorbereidingen als tegenslagen zien en gooien we liever de handdoek in de ring.


goede voornemens meer bewegen


Waar communicatie het verschil maakt: 3 manieren

Als communicatieprofessional kun je helpen bij het creëren van boodschappen die helpen bij het aanleren van nieuw gewoontegedrag. Wil je ervoor zorgen dat jouw doelgroep bijvoorbeeld meer gaat bewegen en/of sporten? Dat kan op verschillende manieren:


1. De rol van zelfbeeld en identiteit

Een fundamenteel aspect van gedragsverandering is de relatie met ons zelfbeeld en identiteit. Mensen hebben de neiging zichzelf te identificeren met bepaalde eigenschappen en gewoonten. Communicatieprofessionals kunnen helpen bij het creëren van een boodschap die aansluit bij de gewenste identiteit en op die manier dus gedrag kan stimuleren. Een voorbeeld hiervan is altercasting. Met altercasting plaatsen we mensen in een sociale rol om positief gedrag te stimuleren. Hoe zou altercasting er voor gezonde eetgewoonten eruit kunnen zien?


“De innerlijke atleet in jou is blij om drie keer per week te sporten”


2. De rol van zelfbeeld en identiteit

Mensen floreren bij positieve bevestiging. Communicatieprofessionals kunnen dit principe benutten door het gebruik van positieve taal en het vieren van kleine successen. Door een ondersteunende omgeving te creëren en successen te vieren wordt de motivatie versterkt en de kans op doorzetten vergroot. Bijvoorbeeld:


"Je bent op de juiste weg naar een gezonder leven! Elke kleine stap telt. Onthoud, elke gezonde keuze brengt je dichter bij je doel. Blijf positief en geef jezelf de erkenning die je verdient!"


3. Online platforms

Mensen vinden het fijn om te weten dat ze er niet alleen voor staan. Dat het niet bij iedereen van een leien dakje gaat als het gaat om afvallen of meer sporten. Het bouwen van een platform waarin we meer te weten komen over gelijkgestemden en de strijd die zij hebben gevoerd bij het behalen van hun doelen en het delen van onze eigen goede voornemens kunnen voor ons een stok achter de deur zijn om toch door te zetten. Als communicatieprofessional kan je zo’n platform faciliteren. Is dit een te grote stap? Denk dan eens aan het delen van enkele testimonials.


Communicatieprofessionals kunnen effectieve strategieën ontwikkelen die de brug kunnen slaan tussen intenties en daadwerkelijke gedragsverandering.

Food for thought

Het veranderen van goede voornemens naar gewoontegedrag is een moeilijk proces waarin verschillende psychologische processen een grote rol spelen. Communicatieprofessionals kunnen deze inzichten gebruiken om effectieve strategieën te ontwikkelen die de brug kunnen slaan tussen intenties en daadwerkelijke gedragsverandering. Bovenstaande manieren kunnen daarbij helpen. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om met communicatie de kloof tussen intentie en daadwerkelijk gedrag te dichten.


Wil je met communicatie het gedrag van jouw doelgroep veranderen? Wij helpen je graag verder!


Meike


Comments


bottom of page